Visita al sincrotó ALBA

El passat dimarts 4 de juliol els professors i estudiants del Màster de sostenibilitat van fer una visita guiada al Sincrotó ALBA de la qual van gaudir d'una gran experiència.

El Sincrotró ALBA es una infraestructura científica de tercera generació situada a Cerdanyola del Vallès (Barcelona) i es la més important de la zona del Mediterrani.
Es tracta d’un complex d’acceleradors d’electrons per produir llum de sincrotró que permet visualitzar la estructura atòmica i molecular dels materials i estudiar les seves propietats.

La font de llum de sincrotró ALBA és la més important instal·lació científica singular del sud-oest d’Europa. La instal·lació consisteix en un accelerador lineal i un sincrotró que acceleren electrons a velocitats pròximes a la de la llum, a una energia de 3 GeV. A continuació, els electrons s’injecten en una anella d’emmagatzematge d’un perímetre de 270 metres, optimitzada per produir radiació electromagnètica d’un continu de longituds d’ona, des de l'infraroig fins als raigs X. Les seves característiques com a font de tercera generació, en la qual la major part de la llum prové de dispositius d’inserció (oscil·ladors i onduladors), la fan equiparable a les noves instal·lacions d’Alemanya, Suïssa, França i el Regne Unit.

En funcionament des de 2012, compta amb set línies d’experimentació totalment operatives en l’actualitat. Aquestes línies de llum permeten realitzar experiments en diversos àmbits científics: química, ciències de la vida, física, ciència de materials, biologia, nanotecnologia, patrimoni històric i artístic...

Aquesta infraestructura científica singular, que genera 5,000 hores de llum sincrotró a l’any, està a l’abast de la comunitat científica així com del teixit empresarial, amb capacitat de donar servei a més d’un miler d’investigadors cada any. Els projectes de recerca d’àmbit públic són seleccionats per un comitè científic internacional i són escollits en convocatòria pública en base a la qualitat científica de les seves propostes. Les empreses poden sol·licitar hores de llum a ALBA per realitzar els seus experiments d’acord a una tarifa establerta preu/hora.