Els estudiants i professors del Màster en Ciència i Tecnologia de la Sostenibilitat van participar en una visita a la comarca del Priorat.

Els dies 24 i 25 de novembre, alumnes i professors del Màster en Ciència i Tecnologia de la Sostenibilitat de la UPC van prendre part en una sortida acadèmica a la comarca del Priorat.

En aquesta excursió, els participants han tingut l'oportunitat de conèixer les principals iniciatives i accions pel desenvolupament territorial, així com les estratègies que s'estan duent a terme des de les institucions locals. També han pogut explorar els processos d'adaptació al canvi climàtic, sense oblidar altres sectors productius, el paisatge, la biodiversitat i el ric patrimoni de la zona.

La primera parada va ser a Falset, on Joan Vaqué, president de l'associació Prioritat i coordinador de l'àrea de desenvolupament, paisatge i sostenibilitat del Consell Comarcal, va exposar les expectatives i estratègies de desenvolupament territorial, a més de les principals característiques i història de la comarca. Vaqué també va aprofundir en la visió local de cara al futur del Priorat, així com en les lluites socials que ja han tingut lloc en aquest territori i els resultats obtinguts. D'altra banda, Elisa Barceló, tècnica del Projecte d'Especialització i Competitivitat, va presentar les principals estratègies que s'estan aplicant de bones pràctiques agrícoles per mitigar el canvi climàtic, cuidar la biodiversitat local i valorar la cultura i teixit social del Priorat.

Més tard, la visita va continuar per conèixer un cas d'emprenedoria local a la Formatgeria Linens, que es troba a Bellmunt del Priorat i és gestionada per 3 germanes. Aquí es va explicar la història de com va néixer aquest projecte, els reptes que han experimentat i les seves expectatives de futur. A més, es va poder conèixer una mica més sobre el procés d'elaboració de formatge de cabra, la importància de les xarxes locals i les iniciatives que neixen en aquestes comunitats.

Després de desplaçar-se a Cornudella de Montsant, als peus de la serra del mateix nom, la visita va continuar al Celler Cooperatiu de Cornudella, on es va conèixer la meravellosa Bodega de l'any 1919, dissenyada per l'arquitecte Cèsar Martinell. Aquí es va explicar la història i les característiques úniques del vi de la zona, a més de com va néixer aquesta cooperativa i el procés i les instal·lacions per a l'elaboració i embotellament del vi. Aquesta parada i la jornada van acabar amb una activitat de degustació de vi i productes locals abans de marxar al refugi per passar la nit.

Durant la següent jornada es va presentar el Pla del Parc de la Serra del Montsant, les seves activitats, educació ambiental i gestió d'usos. Després, estudiants i professors van fer un recorregut guiat pels itineraris del parc, coneixent els paisatges locals i aprofundint en les estratègies sostenibles i innovadores en el maneig vitivinícola. Finalment, després de la caminada, estudiants i professors van emprendre el retorn a Barcelona.

Agraïm enormement a totes aquelles persones i organitzacions locals que ens van rebre al Priorat i van fer d'aquesta visita una experiència inoblidable.