La professora de l’Institut Karina Gibert rep la menció d’honor del premi Creu Casas

Karina Gibert és catedràtica de la UPC, directora del centre de recerca Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (ideai.upc.edu) i investigadora de l'Institut de recerca en Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat de la UPC. El passat 23 d'abril es van entregar els Premis Sant Jordi de l’Institut d’Estudis Catalans, en la seva norantena edició i Karina Gibert va rebre la menció honorífica del Premi Creu Casas, dones per canviar el món, que concedeix l’IEC a una dona en reconeixement de la seva trajectòria en tasques de divulgació i aproximació de la tecnologia a l’alumnat femení en qualsevol àmbit (enginyeria, arquitectura, informàtica, telecomunicacions, etc.), valorant especialment el seu perfil inspirador i emprenedor i les aportacions que hagi fet per a impulsar les lleis que evitin la discriminació de gènere en els àmbits tecnològics. Actualment és vicedegana de presidència del Col.legi Oficial d’Enginyeria Informàtica de Catalunya.

Llicenciada en informàtica per la Facultat d’Informàtica de Barcelona on imparteix docència des de fa més de 30 anys, és coneixedora de la problemàtica lligada a la manca de vocacions femenines en l’ambit de la informàtica i la tecnologia en general. Des de la seva posició com a vicedegana de Big Data, Data Science i Intel.ligència Artificial al Col.legi Oficial d’Enginyeria informàtica de Catalunya, el 2018 va fundar la comissió de gènere del Col.legi, donesCOEINF, i després el vicedeganat de presidència que actualment ocupa per la Igualtat i ètica. Un any més tard, funda el capítol de gènere de l’Associació Catalana d’Intel.ligència Artificial (de la que n’és sòcia fundadora).

Aquesta menció és un reconeixement a la intensa tasca que realitza per tancar l’escletxa de gènere en tecnologia i en especial en enginyeria informàtica, labor que desenvolupa  des d’aquestes comissions de gènere, la seva participació a la comissió dona i igualtat de la Intercol.legial, el Forum Hipàtia i com a co-ambaixadora del Women in Data Science d’Standford a Barcelona, entre d’altres. Entre els projectes que ha posat en marxa podríem destacar la creació del portal PrEInf (preinf.dones.coeinf.cat/) que visibilitza enginyeres informàtiques i està lligat a les webs de moltes titolacions universitàries en informàtica a Catalunya, o el projecte Top Secret Rosies (topsecretrosies.soko.tech) de formació de talent femení en IA, llençat el passat 22 d’abril, dia internacional de la dona i la nena a la ciència. Karina Gibert és una de les científiques referents del programa aquiSTEAM de la UPC i participa activament en les activitats UPC per tancar l’escletxa de gènere.

L’IEC li atorga aquesta distinció “per la seva rellevant i destacada trajectòria acadèmica, amb la qual ha contribuit a generar un model i referent per a les generacions futures”.