Vídeo: No resoldrem l’emergència climàtica sense justícia climàtica!

Les estudiants del Màster en Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat de la UPC i l’Observatori del Deute de la Globalització (ODG) han dut a terme una proposta d’Aprenentatge i Servei que pretén facilitar la capacitat d’incidència política de la ciutadania. Utilitzant la metodologia d’investigació-acció, es va produir aquest vídeo breu “No resoldrem l’emergència climàtica sense Justícia climàtica” i tres unitats didàctiques per a Batxillerat i ESO, sobre la Justícia Climàtica.

Els últims anys, l’ODG i l’Institut de Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat (ISST.UPC) han rebut finançament del Programa d'Educació per a la Justícia Global de l'Ajuntament de Barcelona, per tal de desenvolupar projectes que aborden cassos reals de sostenibilitat, on estudiants, investigadores de l’ODG i altres parts interessades seguueixen un procés reiterat de recerca, acció i reflexió.

Les investigacions han relacionat les Declaracions d’Emergència Climàtica de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya amb l’impacte de l’extracció del gas de fracking, que arriba al port de la ciutat.

Més enllà de la revisió de literatura i recol·lecció de dades científiques, les estudiants han contactat d’una banda, representants de la comunitat Maputxe, directament afectada per l’extracció de gas de fracking al territori de Vaca Muerta (amb una extensió major que Catalunya), així com representants de l’empresa extractora Techpetrol i l’Observatorio Petrolero Sur, totes a Argentina. Han observat molts impactes negatius a la zona: contaminació de l’aigua, sismicitat induïda, empitjorament de la qualitat de l’aire, gentrificació, irregularitats econòmiques, desplaçament dels pobles originaris, protestes, etc.

D’altra banda, han entrevistat a representants de diferents organitzacions relacionades amb el Moviment per la Justícia Climàtica a casa nostra: Families for Future, Fridays for Future, Moviment per la Justícia Climàtica, Rebel·lió o Extinció, Climacció i Teachers for Future.

Ambdós alumnes i investigadores que si no s'atura l'explotació dels altres països, les mesures a Barcelona són insuficients. Tanmateix reivindiquen la enorme importància de la representació, participació i contribució ciutadana en el procés de desenvolupament de les declaracions. No resoldrem l'emergència climàtica sense justícia climàtica.

Les conclusions de la investigació es conclusions reclamen que els objectius i accions plantejats per ambdues institucions són clarament insuficients per arribar a la Justícia Climàtica l’any 2030. Reivindiquen la enorme importància de la representació, participació i contribució ciutadana en el procés de desenvolupament de les DEC i n’assenyalen la mancança en els processos d’ambdues institucions. Tot i que l’Ajuntament de Barcelona ha estat més inclusiu, ambiciós i precís a l’hora de definir els seus objectius i línies de treball, la Generalitat va presentar un procés poc transparent, on s’han identificat criteris del desenvolupament econòmic per sobre de la justícia climàtica.

La Justícia Climàtica requereix transformacions en el territori, en la societat, en els hàbits dels ciutadans i sobretot en polítiques. Es requereix una visió més holística i complexa en analitzar la protecció del clima. Encara que no ens damnifiqui directament, les emissions i el canvi climàtic ens afecta a tots i totes, malgrat que les emissions de l’extracció estiguin lluny. Si no s’atura l’explotació dels altres països, les mesures a Barcelona són insuficients.

No resoldrem l’emergència climàtica sense justícia climàtica.