Descobreix el nostre Màster en Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat i les seves oportunitats per a ser part del canvi!

Des de fa més de deu anys, l'ISST ofereix als estudiants de grau la possibilitat de formar-se com experts en sostenibilitat en el Màster en Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat (MCTS).

Proposa una formació interdisciplinària per comprendre la complexitat de les  interaccions entre la societat, l'economia i el medi ambient i aplica eines científico- tècniques per a fer front els reptes del desenvolupament sostenible. El MCTS s’imparteix presencialment al Campus Nord de la Universitat Politecnica de Catalunya (UPC) en dos anys acadèmics, amb la possibilitat de realitzar-lo a mitja jornada, en quatre anys i combinar-ho amb la feina.

El programa té un enfocament transdisciplinar vers el disseny, l’avaluació i l’aplicació de la tecnologia, la gestió de dades, l'urbanisme ecològic, la recerca social i la biodiversitat, entre altres, i prepara per aportar solucions sostenibles. Durant el curs, els estudiants realitzen diverses activitats relacionades amb l'oferta educativa, com per exemple visites al territori per conèixer iniciatives i accions de desenvolupament sostenible,  així com estratègies d'adaptació al canvi climàtic. Enguany, l’estudiantat ha pogut participar d’una Jornada Internacional de Mineria Urbana per a aprendre a abordar la complexitat de la gestió dels residus electrònics i l'escassetat de minerals necessaris per a la seva producció. Tanmateix, de manera regular, s’ha pogut assistir a conferències o classes de persones expertes convidades per presentar els resultats de les seves últimes recerques (per exemple, la conferència de Yayo Herrero: "Introducció al ecofemenismo i a la economia femenista" en 2020).

Una altra de les oportunitats que el MCTS ofereix és participar dins del programa Erasmus. A partir del tercer quadrimestre, els estudiants poden fer una mobilitat internacional a altres universitats de prestigi: la Chalmers University of Technology i el Royal Institute of Technology, a Suècia; la KTH - University of Applied Sciences, a Alemanya; la NHL-Stendel University of Applied Science, als Països Baixos; i la Norwegian University of Science, a Noruega.

L’estudiantat també té l'oportunitat d'assistir a congressos i conferències nacionals i internacionals com el CONAMA, o les Conferències del Clima de Nacions Unides (hem participat a la COP26, COP27 i COP28), on fins hi tot algunes estudiants hi han presentat els resultats del seus TFM. L'ISST organitza paral·lelament dos programes extracurriculars que permeten completar aquesta formació: la Summer School on Transdisciplinary Methods, a l'Alt Empordà (Inscripcions obertes fins el 30 d'abril 2024); i el Blended Intensive Program on Circular Economy a Porto.

(a) Sortida de Master al Priorat. (b) Blended Intensive Program on Circular Economy a OPorto. (c) Taller de reciclatge de telèfons a la Jornada sobre Mineria Urbana. (d) Summer School on Transdisciplinary Methods a Brandenburg (Alemanya). - Font: Emilia Nagy, 2023

Al llarg de l’últim quatrimestre l’estudiantat fa un Treball Final de Màster (TFM). Aquest treball es pot realitzar en col·laboració amb organitzacions de prestigi reconegut  com el Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS), l'Observatori de la Sostenibilitat d'Andorra (OBSA), l'Observatori del Deute de la Globalització (OdG),  o en projectes de recerca del propi ISST en temes com l'economia circular, el canvi climàtic, el disseny sostenible, la transició energètica, la resiliència urbana i les infraestructures verdes. Alguns exemples es poden veure a la web UPCommons.

Aquest màster ofereix bones oportunitats professionals, ja que al final, el 93% dels titulats han trobat una ocupació. Les sortides són variades, com ara: el disseny i la gestió de processos i projectes sostenibles; en la gestió, la consulta i la producció, així com amb la formulació i l'avaluació de polítiques i estratègies sostenibles en centres de recerca públics i privats, organitzacions no governamentals i empreses i institucions públiques nacionals i internacionals relacionades amb el territori, el medi ambient i el desenvolupament sostenible. També pot representar l’inici de la carrera investigadora en ciències i tecnologies de la sostenibilitat a través de l’accés directe al programa de doctorat en Sostenibilitat de la UPC.

Per tant, si tens ganes de formar-te per convertir-te en agent del canvi,  les inscripcions del curs 24-25 del nostre Master en Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat ja estan obertes! Si vols més informació o vols posar-te en contacte amb el professorat del màster, et recomanem que t’apuntis a alguna de les reunions informatives en línia que tenim programades per als propers mesos.